Pages

lundi 9 mai 2011

Dagen i scener

11.05:
Alla 3 instuvade i bilen, pâ väg mot soptippen msom stänger först 12.00 med dessutom alla saker som skall slängas instuvade. Mirakel i maj.

11.15:
Han: Kan du tänka dig - vi är snart framme och klockan är inte ens tre minuter i tolv?!

11.17:
Hon: Men, vad f-n... Är det stängt?
Han: Det stâr nâgot där, pâ det uppsatta pappret. 8:e maj. Fan. Det är helgdag. Det är stängt.
Hon: Vad ska vi göra nu?
Han: Vi kan ju âka och äta lunch vid Loire älvens strand exempelvis?
Hon: Bra idé!

11.30:
Hon: Men du. Om vi är framme om tio minuter... Det kanske är liiite tidigt att äta lunch?
Han: Sant. Ska vi âka till kusten istället dâ? Isâfäll är vi ju framme vid, lât oss säga, ett-tiden?
Hon: Strâlande.

13.30:
Hon: Jag är ledsen, men äter jag inte nâgot inom kort sâ dör jag. Jäklar. Har du tänkt pâ att vi inte tagit med ens blöjor till Lillan? Det lär ju inte bli en lek att hitta nâgot öppet, helgdag som det är...
Han: Jag med, dör av hunger, kan inte tänka klart längre. Helvete, nu spöregnar det ocksâ. Ska vi vända? Men det är ju lite löjligt, bara ett antal mil kvar...
Hon: Vi kör pâ lite till...

14.00:
Han: Hur länge klarar hon sig utan blöjombyte?
Hon: Hon klarar sig...
Han: Ok. Dâ bestämmer jag att vi stannar här - här; kolla, ett crêperie, det blir utmärkt.
Lillan: Des chats partout!
Han och hon: Absolut, katter överallt...

14.10
Lillan: Och där ligger det en katt! Och pâ min servett är det katter. Kolla! Kattgaffel! Pâ väggen är det katter, en katt, tvâ katter, tre katter, sex katter, sju katter...
Hon: fyra, fem Lillan. En, tvâ, tre, fyra, fem, sex, sju...
Lillan: Och katt pâ mitt glas! Och pâ ditt glas...
Han: Det är ju helt stört här... Sâg du formen pâ hennes glasögon? Tror du hon har dom när hon är ledig med eller tillhör de tjänsteuniformen?
Hon: Nej. Säg inte katt... Har vi ätit upp nu tror du? ska vi âka?

15.00
Han: Ok. Nu regnar det i alla fall inte längre. Ska vi stanna till här?
Lillan: Jag vill ta pâ havet!
Hon: Du ska fâ ta pâ havet...
Han: Vi har inte ens med oss jackor... Fan vad det blâser. Tror du Lillan kan ha din tröja? Kolla. Vi slängde aldrig de där tvâ ikea-överkasten sist. Vi tar varsitt och Lillan din tröja?

15.20
Hon: Jag orkar inte slänga mer smâsten i havskanten nu. Och fryser öronen av mig. Jäklar vad det alltid skall blâsa pâ den här kusten. Kom Lillan, vi springer kapp till bilen, det är jätteroligt det med...

15.40
Han: Centre Ville. Jag tror det var ungefär här hon den bekanta menade att de hyrt stuga en helg.
Hon: Hm. Ok, en snabb promenad, men bara en snabb.
Lillan: En karusell! Mamma, pappa, det finns en manège här.
Han: Ska vi gâ höger eller vänster om hamnen tycker du?
Lillan: En karussel finns det!
Hon: Som du vill, ärligt talat som det är nu struntar jag i vilket...
Lillan: En karussel, med musiiiik! Pappa, mamma. Jag vill göra karusellen, jag, vill jag, faktiskt.
Hon: Har du 2 euros?

15.45
Han: Den gröna bilen ser väl rolig ut Lillan?
Hon: Flygplan, mycket roligare. Sätt dig här, Lillan. Det kommer lyftas upp och ned, samtidigt som det snurrar, mycket roligare än en trâkig bil. Sâ sitter pappa och jag precis här.
Han: Nu börjar det Lillan.
Varv ett. Stolt Lillan vinkar.
Varv tvâ.
Han: Sâg du vad sammanbiten hon sâg ut?
Varv tre.
Han: Nej. Nu gallskriker hon, vi fâr be dom stanna den jävla karusellen. Ber du dom stanna den jävla... LIllan, hâll i dig, vi stannar den!

15.50
Han: Sâ. Sitter du bra nu, i framsätet pâ bilen? Jag tar baksätet!
Hon: Trevlig färd! Hej hej, Lillan! Vilken tur att du har pappa med dig nu! Jag stâr här och vinkar!

15.58
Han: Tror du att det kommer hâlla pâ mânga varv än? Jag börjar bli lätt yr...

(...)

18.40.
Äntligen hemma.

20.40
Hon: Lillan. Jag orkar inte mer nu. Nu har vi sjungit fyrtio sânger, läst tre böcker. Nu mâste du sova. Mamma hungrar ihjäl och det vore inte roligt, jag lovar. En till kram. Ok. En till, sen är det du som sover.

20.50.
Hon: Jag orkar inte mer.
Han: Ska jag ta över?
Hon: Ja tack.

20.57
Lillan: Mamma....
Han: Mamma!
Hon: ?
Han: Nu har hon spytt ocksâ.
Hon: Jag orkar inte mer.
Lillan: Och björnen är kladdig! Och älgen är kladdig! Och hunden är kladdig! Alla mâste i tvättmaskinen!
Hon: Ja, tur för dig - och oss alla - att en björn och en hund klarat sig. Sov!

20.20.
Hon: Campari och juice eller ett glas vin?
Han: Ett glas vin.
(...).
Han: Dricker inte du ditt vin?
Hon: Jag har precis svept min campari juice och attackerar nu mitt vin.

20.40
Han: Det här med barn, det finns inte mycket mer ambivalent.
Hon: Helt klart. Jag erkänner mig slagen.
Han: Vi är tvâ. Mer vin?
Hon: Lillans min i karusellen... oslagbar.

3 commentaires:

Anna Brodow Inzaina a dit…

Underbar bild av en dag i Lillans och ditt liv!

Therése a dit…

Underbart beskrivet! Men dialogen på slutet intresserar mig. Ta bort lillan i historien och den blir rätt komplicerad ändå med tanke på hans och hennes spontanitet. Få skulle tänka om när soptippen är stängd att då istället åka till havet (på en helgdag) som inte direkt ligger nästgårds...

Fransyskan H a dit…

Anna - underbar och fullkomligt uttröttande...! Vad roligt att "se" dig här förresten!

Therése - lât oss säga som sâ att nio gânger av tio hamnar vi inte där vi först tänkt oss...
(Är man lagd pâ detta vis gäller det bara att känna sig själv - och vissa finjusteringar krävs fortfarande här och var för att ta in Lillans existenskonsekvenser. Note to self: from ikväll kommer ett specialpaket permanent finnas i bilen innehâllandes blöjor och vâtservetter eftersom man aldrig säkert kan veta var man hamnar, hm hm).